OMG! Du ANER ikke hva du gikk glipp av på Webdagene!

Fikk du ikke med deg Webdagene i år? Her er min tweetsbaserte oppsummering av de viktigste punktene med de fleste av hovedtalerne.

Det aller viktigste jeg sitter igjen med, er dette: Vi må lage bedre (ikke mer) innhold og designe brukervennlige prosesser. Når vi involverer brukerne i å utvikle tjenester, skaper vi en bedre opplevelse og mer tillit. Tenk strategi, tenk på hva brukeren ønsker å oppnå og kom deg ut av komfortsonen.

Taler: Kevin Hoffman. Tittel på foredraget: «Bedre møter, bedre nettsteder»
Tools improve workflow, but not collaboration. We have to get together to build better things. Customers are now more invested in designing things. Sharing is influence, and can change an organization. Beste sitat:

Focus relentlessly by tying the job to the outcome.

 

Taler: Gerry McGovern. Tittel på foredraget: «Design deg til mer tillit på nett»
If you have to say it – you’re not doing it! As trust has declined, it’s importance has increased. We only believe in what we use. Get away from «Welcome to our website»! Your objective should be solving peoples’ problems, not bringing them to your website. Beste sitat:

If we’re delivering crap, we create more crap! We need to measure what’s important for customers.

 

Taler: Brenna Lynch. Tittel på foredraget: «Slik gjør Etsy effektive brukerstudier utenfor labben»
UX studies: We use ethnograpic and mobil diaries from the users to find otherwise undiscoverable features. Then we create prototypes with the users.

 

Talere: Ida Aalen og Ida Jackson. Tittel på foredraget: «Ta sosiale medier på alvor»
For å bli synlig i sosiale medier må du distribuere, respondere og anerkjenne. Intense følelser funker best.

Hvem vil jeg dele dette med? Hvordan kan det oppfattes hvis jeg liker dette? Ikke presenter problemer i sosiale medier, men løsninger (hvem ønsker å klikke «like» på et problem?). Er timingen din riktig? Husk å rydde i sosiale medier – ikke ha 25 facebooksider.

Hvorfor skal vi bruke de digitale kanalene? Hvordan skal vi nå målene? Hvordan vet vi om vi når målene? Beste sitat:

Vi trenger redaktører, også i sosiale medier!

 

Taler: Mike Monteiro. Tittel på foredraget: «Vi er i gullalderen for design … og vi er i trøbbel»
Young designers and startups are a toxic combination. Design school is terrible, they don’t teach you how to talk and work together with people. We’re screwed for two reasons: We can’t find designers, and we can’t manage them.

Designers solve problems. They advocate for your users. They work well with others. As a designer, you have to have reasons, and ask questions.

Tips: Look up «Designing designers», by Jared Spool.

 

Taler: Ove Dalen. Tittel på foredraget: «Den EGENTLIGE sannheten om innholdsmarkedsføring»
Trenger vi at alle blir et «mediehus»? Trenger vi «mer innhold»? Vi lager mye innhold der vi svarer på spørsmål brukerne IKKE stiller. Innholdsmarkedsføring handler ofte å pushe produkter, ikke å hjelpe kundene.

Fem årsaker til #fail: 1. Ingen selvinnsikt. 2. Vi vet ikke hva vi vil. 3. Vi publiserer på feil sted, til feil tid, på feil plass. 4. Dårlig ressursbruk. 5. Det som er nytt, er alltid mer gøy.

Vi trenger ikke mer innhold. Vi trenger bedre innhold. Beste sitat:

Innhold bør aldri være målet i seg selv. Vi må slutte å bli innholdsonanister.

 

Taler: Lauren Currie. Tittel på foredraget: «Sosial innovasjon gjennom design»
We are all designers. Some designer somewhere was commissioned to design anti-homeless-spikes. Key question: How can we become better versions of ourselves? Beste sitat:

Good design is about solving problems that really matter, to make the world a better place.

 

Taler: Krystal Higgins. Tittel på foredraget: «Gi brukeren en god start»
When new users come to your site, they come from somewhere. Make the users our heroes. Don’t make them start by reading a manual. And do NOT force signup too early! Establish trust first. What’s your free sample? Beste sitat:

A wealth of information creates a poverty of attention.

 

Taler: Jonathan MacDonald. Tittel på foredraget: «Digitale trender – hva betyr disse for deg?»
Today is the slowest pace of change we will ever experience. We will look at the iPhone 6, and laugh. What happens to grocery stores when we print our own food? We need to close the gap between what people have, and what people need, instead of «blamestorming» and running. If you can disrupt yourself, you will win. Failure is the driver of success. Beste sitat:

Change is the enemy of the competent.

 

Moralen (#ikkesponset, #ikkereklame): Få med deg Webdagene til neste år! Ett av de beste seminarene jeg har vært på. Mine klare favoritter er Ove, Ida og Ida fra Netlife Research og Krystal Higgins.

Hilsen en tekstdoktor nær deg

 

Skriv et svar