Ti bud for et lykkelig liv i januar

Advarsel for puritanere: Dette innlegget innholder endorfiner, dopamin, serotonin, alkohol og sjokolade.

 

  1. Smil ofte. Et smil sender masse deilige endorfiner rundt omkring i kroppen. I tillegg er smil smittsomme.
  2. en halvtime hver dag (mmmm, endorfiner).
  3. Spis saktere, tygg mye, og kjenn etter når du er mett. (Mmmm.)
  4. Drikk et glass vin i ny og ne (mmmm, endorfiner og dopamin). Bra for helsa og humøret. Hvis du liker vin, da. Ellers kan du drikke noe annet som gjør deg glad. Kakao er for eksempel også digg (mmm, endorfiner og serotonin).
  5. Tenn opp i peisen, hvis du har peis. Og/eller tenn lys (et lys skal brenne for denne lille jord).
  6. Kos og sex er fint, hvis og når du har lyst, med deg selv eller en/flere du er glad i. (Mmmm.)
  7. Hør på gode podkaster. Ted Radio Hour er alltid bra. Guy Raz FTW.
  8. Lag en oversikt på jobb (og/eller fritid): Haster/viktig, Viktig/haster ikke, Haster/ikke viktig, Haster ikke/ikke viktig. Gir oversikt over hvor du bør legge trøkket.
  9. Vær til stede i øyeblikket. (Lettere sagt enn gjort, men det går an å øve.)
  10. Lytt på andre. Ordentlig.
  11. Gi mer faen i kjip kroppspress, perfekthetsforventinger og smålige kommentarfeltinnlegg. Og hvem sier at vi bare skal ha ti bud?

PS: Alle budene fungerer også i februar og utover i 2018. Når det nærmer seg april/mai, kan eventuelt bud 5 settes på pause til september.

Klem fra en tekstdoktor nær deg 🙂

Kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Smil

http://www.sinnetshelse.no/artikler/endorfiner.htm

http://illvit.no/teknologi/matvarer/hvorfor-kan-man-fole-seg-avhengig-av-sjokolade

Ted Radio Hour: https://www.npr.org/programs/ted-radio-hour/, for eksempel https://www.npr.org/2013/04/19/174724704/what-is-beauty

https://en.wikipedia.org/wiki/The_7_Habits_of_Highly_Effective_People

Note to Self: https://www.wnyc.org/story/chade-meng-tan-joy

Skriv et svar