Denne ordlisten er mitt personlige utvalg av ord og uttrykk som er greit å kjenne til for deg som skal bli digital markedsfører, eller har lyst til å bli bedre kjent med de til tider uforståelige termer og forkortelser vi er omgitt med.
Jeg har sikkert glemt noe, men jeg håper uansett at listen er til nytte. Tusen takk til Astrid Valen-Utvik og Hans-Petter Nygård-Hansen som kvalitetssjekket for meg. (Omgi deg med kloke mennesker – det lønner seg.)
Liten PS: Ingen av lenkene er #sponset eller #reklame eller hva du ønsker å kalle det. Jeg har bare plukket ut det som funka best for meg.
———————————————————————————
Beacon: Opprinnelig brukt om fyrtårn og liknende som sender ut signaler. I markedsføringsverdenen handler dette om bluetoothteknologi som sender signaler til mobiltelefonen din, for eksempel for å lokke deg inn i en butikk du går fordi.
Hans-Petter Nygård Hansen: Vil beacons berike butikkopplevelsen?
Content Marketing (se innholdsmarkedsføring, norsk er et brukbart språk også for content)
Displayannonsering: Det hippe ordet for bannerannonser og innramming, gjerne interaktive.
Her finner du info om dispayannonsering hos INMA
(NB, hent kaffekoppen, alternativt noe beroligende, før neste avsnitt)
———————————————————————————-
TBF – trebokstavsforkortelser det er lurt å kunne
CPM (cost per mille): Hvor mye du betaler for 1000 visninger av din annonse.
Les mer om CPM på Wikipedia
CTR (click through rate/klikkrate): Antall ganger en annonse blir klikket på delt på antall visninger annonsen har hatt. Jo høyere CTR, desto bedre.
Les mer om CTR på Wikipedia
CPC (cost per click) eller PPC (pay per click): Kostnaden for hvert klikk du får på annonsen din.
Les hva Nina Furu skriver om CPC/PPC
CPA (Cost per action, kostnad per handling, noen sier også Cost per conversion): Er en prismodell for digitale annonser, hvor annonsøren betaler for en spesifisert handling – en visning, et klikk, en innsendelse av et skjema eller salg.
Les mer om CPA på Wikipedia
CTA (Call to action): Oppfordring til kunden om hva du vil han/hun skal gjøre. Kan være tekst, lenker, knapper eller annen grafikk. Husk å bruke verb i dine handlingsdrivende elementer. Eksempel: «Bestill her» fremfor «Bestilling».
Les mer om CTA på Wikipedia
PPC (pay per click): Et samlebegrep for betalt annonsering i søkemotorer. Du betaler for faktisk trafikk: Annonsøren betaler en liten sum hver gang noen klikker på annonsen, for eksempel 50 øre per klikk.
Les mer om PPC på Wikipedia
RTB (Real Time Bidding): Tillater annonsører å kjøpe opp annonseplasser automatisk gjennom en annonsebørs. Ved å stille inn ulike kriterier for hvor annonsene skal plasseres, åpnes det en budrunde for de aktuelle plassene. Det hele foregår i sanntid og med en høy hastighet, noe som gir en effektiv budrunde effektiv. Se også Programmatic buying.
Les hva ANFO (Annonsørforeningen) skriver om RTB
SEM (se søkemotormarkedsføring)
SEO (se søkemotoroptimalisering)
————————————————————————————
Inbound Marketing
Et samlebegrep for all markedsføring som skal få potensielle kunder til å oppsøke deg (pull). Dette i motsetning til outbound (push, kalles også interruptive fordi den avbryter), som for eksempel telefonsalg eller annonser. Metodikken er Tiltrekke, Konvertere, Lukke, Begeistre.
Her finner du mer info og en nyttig (og gratis) e-bok om Inbound
Les mer om Inbound hos HubSpot (som satte Inbound i system)
Mer om interruption marketing på Wikipedia
Seth Godin har skrevet en flott bok som heter «Permission Marketing». Lurt å ha hørt om.
Innholdsmarkedsføring: Det «alle» snakker om for tiden – på engelsk content marketing (et uttrykk som tidlig ble brukt av Joe Pulizzi). Poenget er å lage noe som gir relevant og verdifull informasjon til kunden. Formater kan være blogginnlegg, apper, infografikk, guider, video, e-bøker. Innholdsmarkedsføring er en del av Inbound-metodikken og handler i tillegg om alt mulig man kan tilby av innhold, ikke bare digitalt.
Mange bruker Michelinguiden som et tidlig eksempel på innholdsmarkedsføring, fordi målet med guiden var å få folk til å kjøre mer, altså slite ut dekk, for å teste ut deilige spisesteder.
Les artikler om innholdsmarkedsføring på Content Marketing Institutes blogg
Jeg anbefaler også Joe Pulizzis bok: Epic Content Marketing
Konvertering: Når noen gjennomfører en handling som er verdifull for din bedrift. For eksempel kan en konvertering være et klikk på en annonse, et salg, et besøk på en nettside eller en bestilling (for eksempel en gratis e-bok, og da er vi tilbake på content marketing og inbound igjen).
Metronets 20 tips for økt konvertering på nett
Marketing automation: Programvarer og teknologi som er utviklet for effektivisere markedsføring på nettet samt å automatisere repeterende oppgaver. Foreløpig synes jeg at det er altfor tydelig når markedsføring er automatisert, så jeg er ikke frelst ennå.
Se hva Hubspot skriver om fordeler og fallgruver
Native advertising: Innholdsmarkedsføring som er synlig/integrert i en nyhetsstrøm på sosiale medier eller i en nettavis, og som likner på annet innhold. Native advertising er omstridt, som du kan se i denne artikkelen på Mashable.
Programmatiske kjøp: Kjøp og salg av annonser gjennom maskiner. Automatiserte annonsekjøp likner på en nettbørs, og en annonsør benytter software for å kjøpe annonseplass. Real Time Bidding (RTB) er en måte å gjennomføre automatiske annonsekjøp.
Intro til programmatisk kjøp hos Retargeter
Remarketing/retargeting: Innsamling av brukerdata og å levere annonser til personer på bakgrunn av denne dataen. Dette er det som skjer når du for eksempel blir forfulgt av joggesko eller reiser til New York. Remarketingverktøy lar deg lage skreddersydde tilbud basert på brukerens adferd og surfehistorikk. De mest ekstreme mener at vi i fremtiden kommer til å bryte ned markedsføring på én-til-én-nivå. Både kult og skremmende.
Se hva Knowit skriver om remarketing
Søkemotoroptimalisering (SEO): Å gjøre tiltak som gir en nettside bedre synlighet («ranking») i Google. Dette innebærer blant annet lenkebygging (inngående lenker er bra!) og optimaliserte tekster med triggerord, altså ord kunden søker på.
Dette gir såkalt organisk trafikk, altså ubetalt, fortjent trafikk. Det vil si at Google bedømmer innholdet ditt som relevant for det søket som er gjort. NB: Ligg langt unna bedrifter som selger lenker! Google lukter lunta.
Les mer om SEO på Wikipedia
Søkemotormarkedsføring (SEM): Dette omfatter både søkemotoroptimalisering og kjøp av annonseplass i søkemotorer. Betalte resultater som du får gjennom blant annet AdWords, Facebook-annonser og bannerannonseringer.
Les mer om SEM på Wikipedia
Er det nødvendig med betalt søk når man har høy organisk synlighet?
Magnus Nilsson i Red Performance forklarer
UX (user experience/brukeropplevelse): Totalopplevelsen en bruker har ved anvendelse av et produkt, tjeneste, system eller dine deilige nettsider.
Her anbefaler jeg Steve Krugs herlige bok «Don’t Make Me Think«. Og husk å lære deg at forkortelsen er UX, slik at du føler deg smart i møter.
Les mer om brukeropplevelse på Wikipedia