I kampen om oppmerksomheten, skiller du deg ut hvis du husker på og bruker reklamemannen Rosser Reeves modell fra 40-tallet: USP. Unique Selling Proposition. Hva er så unikt med produktet ditt, tjenesten din eller teksten din, at du skiller deg ut fra alle andre?
De siste ukene har jeg blant annet vært hos DNV, Utdanningsdirektoratet, Ruter og Leger Uten Grenser. Hver gang jeg holder kurs, får jeg bekreftet at USP er en modell som er like aktuell uansett hva du tilbyr.
Her er noen spørsmål for å hjelpe deg på vei:
1. Hva skiller produktet ditt fra konkurrentenes?
2. Hvilke tilleggsegenskaper har produktet?
3. Har produktet en konkurransedyktig pris eller verdi? På hvilken måte?
4. Hva gir produktet et kvalitetsstempel?
5. Hvilke fysiske behov dekker produktet?
6. Hvilke emosjonelle behov dekker produktet?
7. Er det noen hendelser eller aktuelle temaer i samfunnet rundt deg som produktet har innvirkning på?
Enten det er et fysisk produkt du selger, en tjeneste du tilbyr eller en tekst du skal skrive, kan du teste ut om spørsmålene funker for deg.
Varm hilsen fra Norges eneste tekstdoktor 🙂