Blir tekstene dine lest? Får du den virkningen du ønsker? Oppnår du det du vil?
I forrige uke var jeg så heldig å få jobbe med en gruppe på 19 tøffe karer. (Drømmejobb, med andre ord.) Yrket deres gjør at de må ta raske avgjørelser, være tydelige ledere og bli hørt.
Likevel var det MYE disse flotte mennene kunne gjøre for å få mer gjennomslagskraft i tekstene sine. Og det jobbet de hardt med – en hel dag sammen med meg.
Her er tre grep DU kan bruke for å få mer autoritet inn i tekstene dine:
1️⃣ Lær deg kommareglene. Synes du at dette er vanskelig? Les teksten din som om du leser en tale. Da vil du ofte høre hvor komma skal være. Øret er den beste leseren. 👂
2️⃣ Bruk punktum oftere. Se for deg en tekst med mange lange setninger og én kort setning. Hvilken setning legger du mest merke til?
3️⃣ Formater teksten din slik at den er lett å lese. Sett inn avsnitt oftere enn du er vant til.
I en hektisk hverdag har vi ikke alltid tid til å flikke og fikse på tekstene våre. Men dette er små grep som ikke tar så lang tid.
Hva kan du oppnå?
✍️ Du gjør teksten din lettere å forstå.
✍️ Teksten ser mer tiltalende og tilgjengelig ut.
✍️ Du bestemmer mer over leseropplevelsen.
Alle gode ting er tre, men jeg kliner til med et fjerde punkt:
✍️ Slett alle unødvendige ord.
Se bare på forskjellen her:
«Vi merker at de økte prisene på råvarer gjør at vi må tenke annerledes, og derfor kaller jeg inn til ledermøte for å diskutere hvilke tiltak som bør vurderes i denne situasjonen.» 🥉
Eller:
«Vi merker at de økte prisene på råvarer gjør at vi må tenke annerledes. Jeg kaller derfor inn til ledermøte, der vi skal diskutere hvilke tiltak vi bør vurdere i denne situasjonen.» 🥈
Eller:
«De økte prisene på råvarer gjør at vi må tenke annerledes. Jeg kaller derfor inn til ledermøte. Vi skal diskutere hvilke tiltak vi bør vurdere.»🥇
Kort er ofte godt – men ikke alltid. Hvilken virkning vil du at teksten din skal gi? Hva må du gjøre for å få den virkingen du ønsker?
Dette er dine strategiske valg hver gang du skriver noe på jobb.
Punktum.