Gode webinarer på 1–2–3–4

Det er vel ikke bare jeg som er lei av fomlete webinarer og ustrukturerte digitale møter? Det verste webinaret jeg har vært på – de få minuttene jeg gadd – var om bruk av Zoom, hvor bedriften ikke klarte å bruke (nettopp) Zoom.

Tekstdoktor Christine Calvert anbefaler et godt headset til webinarer og digitale møter.
Et godt headset er aldri feil.

Mine korte, selvfølgelige og litt irritable tips kommer her:

1. Innhold

Oppstart: Dropp innledningen om deg selv og dine kunder. Vi som melder oss på, vet noe om deg allerede. Det er derfor vi har meldt oss på. Du bygger mer omdømme på å levere masse verdi enn å snakke om deg selv og vise frem (gjesp) kundelogoer.

Slides: Ha enkle slides med lite tekst. Husk å animere hvis du har flere ting du skal si på én slide.

Foredrag og kurs: Vær så kort som du kan, og ha kun ett hovedbudskap.

Møter: Lag en skikkelig agenda. Oppsummer hvem som gjør hva på slutten av møtet. Bli ferdig før avtalt tid.

2. Deg som innleder/leder/vertskap

Blikket: Husk å se i kameraet, selv om det er veldig fristende å se på deltakerne hvis de dukker opp som små firkanter.

Trynet: Husk å smile! Om du ikke ser deltakerne, så tenk på kameraet som en nær venn.

Kroppsspråk: Å bruke hendene og litt kroppsspråk ellers gir energi. (Dette er en konkret og veldig hyggelig tilbakemelding jeg fikk etter tre timers Zoom-undervisning med studentene mine på Journalistikk.)

3. Teknisk

Test: Sørg for at alt funker. Test på forhånd, uansett plattform – eller få hjelp av en ansvarlig voksen.

Lyd: Bruk et skikkelig headset med mikrofon. Selv har jeg investert i en Jabra Engage 60.

(Detalj for spesielt interesserte: Jeg var skeptisk til en «on ear» headset fordi jeg alltid har hatt «over ear» – men Jabraen funker som gull. Lett og fin, og jeg blir ikke like svett som med et tyngre headset «over ear».)

Lys: Pass på at du ikke får inn lys bakfra. Ha gjerne en liten lampe på pulten og sjekk at du ser noenlunde presentabel ut. (Men god lyd er viktigere!)

Bluetooth: Hvis du har samme headset koblet til maskin og mobil – pass på at bluetooth til telefonen er skrudd av, så du ikke får inn noe annet enn webinaret eller møtet.

4. Praktisk

Arbeidsplassen: Rydd pulten for unødvendig stæsj og sett alt så det ikke synes i kameraet. Jeg har: skrivebok og penn, headset, lampe, Lypsyl (personlig svakhet) og vannflaske.

NB: Vannflaske med lokk, ikke vannglass. Skulle du velte flaska, så slipper du at tastaturet drukner.

Bakgrunn: Pass på at bakgrunnen er ryddig, så er det lettere for deltakerne å fokusere på deg.

Telefon: Skru telefonen på lydløs (eller helt av) og legg den bort.

Presentasjonsmodus: Skal du ha et lengre foredrag eller kurs? Selv har jeg ikke fått til presentasjonsmodus på Teams eller Zoom. Det løser jeg ved å ha en ekstra skjerm eller utskrifter av presentasjonen. Da vet jeg hva som kommer på neste slide.

Familiemedlemmer: Husk å si fra til alle rundt deg når du er opptatt og når du er ledig.

Oppsummert

Det aller viktigste er at det tekniske funker, at du går rett på sak slik at du ikke mister deltakerne dine og at du har god lyd. Kommer bikkja inn og vil leke, overlever vi alltids det. 😊

Vennlig hilsen en tekstdoktor (veldig!) nær deg

(PS: Fullbooket til midten av september. Kontakt meg om du vil ta en prat om skrivekurs eller foredrag i høst.)