Skrive stillingsannonse - foto
Picture of Christine Calvert

Christine Calvert

Skrive stillingsannonse? Dette skal du unngå.

«Show, don’t tell», lærte mange av oss på skolen. Det betyr at vi, istedenfor å pøse på med meningsløse ord, skal anstrenge oss litt ekstra for å gi en god, treffende og nøyaktig beskrivelse av jobben og arbeidsplassen.

En god stillingsannonse skal ikke bare tiltrekke den rette, den skal også fortelle oss noe viktig om bedriften. Men klisjeene florerer, og mange bedrifter velger dessverre å ty til velkjente floskler, istedenfor å bruke tid på å finne de riktige ordene og beskrivelsene.

«Godt arbeidsmiljø»
Det er ikke så lett å finne på noe nytt i en hektisk hverdag. Men det blir for lettvint å skrive «godt arbeidsmiljø». Tenk om det finnes noe ved bedriften din som du kan beskrive – og som forteller oss at det virkelig er trivelig å jobbe hos deg. Her er noen eksempler:

«Vi samles rundt bordet til vafler hver fredag.»

«Det kan ofte være hektisk, men vi har lett for å le – og da ler vi sammen.»

«Ingen spørsmål er for dumme hos oss. Vi vokser mer når vi kan stole på hverandre.»

Forteller ikke dette mye mer om en bedrift enn «godt arbeidsmiljø»?

«Dynamisk»
Det samme gjelder adjektivene vi bruker for å beskrive den perfekte søkeren. Dropp de kjipe beskrivelsene som ikke gir noe ekstra. Hva betyr egentlig dynamisk og fremoverlent? Orker du og dine kolleger å jobbe med en som er «sulten» hele tiden?

En annen og viktig ulempe med slike ord, er at de stort sett tiltrekker menn. Dette er det forsket på. <lenke til https://www.bbc.com/news/business-44399028>

«Gode salgsegenskaper»
Ikke vær utydelig på viktige krav. Hvis du skriver «gode salgsegenskaper”, er det vanskelig å vite hva du egentlig mener. Er det innkommende salg? Utgående salg? Cold calls? Kundeservice? Jo mer presis du er, desto mer tid slipper du å kaste bort på å behandle søknader fra søkere som ikke er den rette for jobben. Hva om du heller skriver:

«Vi ønsker oss deg som gleder deg til å ta fatt på arbeidsdagen, enten du skal sitte bak rattet, eller ringe en ny kunde.»

«Du følger opp kunden også etter at salget er i boks.» (Sukk. Min favorittselger.)

«Mice en plass»
Ikke bruk ord du ikke engang selv skjønner. Mitt favoritteksempel er annonsen hvor noen søkte etter en bartender som skulle «hente varer fra lager, fylle på og opprettholde mice en place». For det første er det mange som ikke skjønner hva det betyr. For det andre har ikke arbeidsgiver en gang klart å stave «mise en place» riktig. Dobbelt flaut.

Vær personlig og tenk kreativt
Tendensen overalt er mer personlig tekst. Ikke bare blir potensielle søkere tiltrukket til bedriften din, men du kan også oppleve at annonsen din blir delt i sosiale medier.

En stillingsannonse som slo an på Finn.no i 2016, var «Tallknuser søkes til markedsledende bedrift i Ski». Den ble delt mange ganger i sosiale medier – gratis spredning er alltid stas! (Etter dette ble det mye mer vanlig å skrive å søke etter tallknusere.)

Tommelfingerregel – hvis du har skrevet en stillingsannonse som er så annerledes og treffende at mange ønsker å dele den, da har du gjort noe riktig.

Tenk kreativt, vær personlig, vis deg frem, tenk på hvem du snakker til.

God søkerjakt!