Hvorfor være kjedelig - foto
Christine Calvert

Christine Calvert

Hvorfor være kjedelig?

Livet er for kort til å dele kjedelig og begredelig innhold. Eller hva? Her er ti tips til akkurat DEG. ❤️

1️⃣ Klarspråk er viktig, uansett hva du skriver. Er teksten din lett å lese? Søk opp verktøyet Lesbarhetsindeks, og test den. Det er gratis.
 
2️⃣ Du må ha en troverdig stil og stemme i alt du gjør. Da er det lettere for oss å kjenne igjen en person, en merkevare, en bedrift eller et parti. Kanskje bedriften din trenger en språkprofil?
 
3️⃣ Skriv så målgruppen skjønner det. Det er ikke noe vits i å bruke ord som flanere og geskjeft for de som fortsatt klemmer kviser foran speilet. På samme måte er det liten vits i å skrive chille og beefe for de som har med trillebagen i butikken.

(Og bare for å være helt tydelig og politisk korrekt – jeg har ikke noe imot kviser eller trillebager, og begge deler er like mye verdt.)
 
4️⃣ Vi legger merke til det som er annerledes og overraskende. Jeg glemmer aldri da Vinmonopolet svarte på rim til en kunde som hadde skrevet et dikt til dem på Twitter. Se også punkt 5.
 
5️⃣ Vi setter pris på personlighet. Også offentlige institusjoner kan være morsomme og lite selvhøytidelige, så lenge det er relevant.
 
6️⃣ Leserne er dine helter. Hvilke historier forteller de? Gi folk som deler historier om deg eller merkevaren din, en tommel opp og en takkekommentar. Også hvis de skriver noe negativt.
 
7️⃣ Video er knall, spesielt hvis du skal forklare hvordan noen skal gjøre noe. Sett på undertekster – mange ser på videoer uten lyd. (Og les korrektur på tekstene!)
 
8️⃣ Chatbots blir bedre og bedre. Tenk gjennom hvilke spørsmål kundene dine lurer på. Folka på kundeservice sitter med mye kunnskap som du kan høste. Ta dem med i en prosjektgruppe når du jobber med chatbotens svar.
 
9️⃣ Er du markedsfører? Tenk annerledes på hvordan du bygger merkevare i forskjellige kanaler. Annonser kan fort bli oversett, men særlig yngre mennesker legger merke til om en merkevare blir diskutert på Reddit eller <sett inn valgfritt medium her som jeg ikke har hørt om fordi jeg er for gammel>.
 
🔟 Har du driti deg ut? Det går over. Bruk fadesen til din fordel, hvis du kan. Arkivverket la seg flate da de publiserte en stillingsannonse med alle klisjeene i boka. Det likte vi veldig godt.
 
Tenk SJEL, tenk historier, tenk gode samtaler, tenk på hva folk er opptatt av og hva du kan bidra med i en verden som både er mer og mindre oversiktlig enn før.

Klem fra Calvert

PS: Jeg er klar over at bruk av begredelig i overskriften kanskje ikke er det perfekte ordet. Men det rimer så fint på kjedelig.
😊